LoVe

LoVe

Tuesday, November 1, 2011

Amar Makruf Nahi Mungkar

"BARANGSIAPA DI ANTARA KAMU YG MELIHAT KEMUNGKARAN, MAKA HENDAKLAH IA MENGUBAHNYA DGN TANGANNYA(KUASANYA). JIKA SEKIRANYA IA TDK BERKUASA, MAKA HENDAKLAH IA MENGUBAHNYA DGN LIDAHNYA. DAN JIKA IA TIADA JUGA BERKUASA, MAKA HENDAKLAH IA MENGUBAHNYA DGN HATINYA. DAN JIKA DEMIKIAN ITU (MENGUBAH DGN HATI) ADALAH SELEMAH-LEMAH IMAN."
(HR Muslim)

Kaedah Amar Makruf Nahi Mungkar:

DGN TANGAN (KUASA)
contoh, jika seseorg itu menjadi pengarah syarikat, dia boleh melaksanakan sesuatu arahan contohnya mewajibkan kakitanagan atau pekerjanya menutup aurat, berkelakuan sopan, menepati masa dsb.

DGN lLIDAH/UCAPAN/LISAN
hanya boleh dilaksanakan sekiranya seseorg atau kumpulan tdk mampu mengubah dgn kuasa yg beerti ia mesti dilaksanakan melalui kaedah lidah.

DGN HATI
Nabi s.a.w menyatakan bahawa ini adalah kaedah yg paling nipis iman bg umat islam. kaedah ini hanay boleh dilakuakn setelah berikhtiar melalui kaedah kuasa dan lidah yg tdk memberikan kesan.

bagaimana mempraktikkannya?
  1. memilih tempat dan masa yg sesuai.
  2. menggunakan cara diplomasi
  3. bercerita kisah teladan
  4. memberi kemaafan dan berlemah lembut ketika bercakap
  5. meninggalkan perkara yg tdk memudaratkan utk kepentingan org lain

"Kamu adalah umat yg terbaik yg dilahirkan utk manusia, menyuruh kpd yg ma'ruf dan mencegah dari yg mungkar, dan beriman kpd Allah. sekiranya Ahli Kitab beriman, tentulah itu lebih baik bg mereka; di antara mereka ada yg beriman dan kebanyakan mereka adalah orang-orang fasik".
-Ali Imran:110-

No comments: